Syukurku padaMu

Syukurku padaMu

Monday 5 June 2017

Penatnya merapikan rumahtangga!

Allahu akbar..Hanya Allah Maha Tahu, kehadiran 4 cahaya mata aku sememangnya amat aku syukuri, namun Ya Allah, bantulah hambamu ini di dalam mentadbir urus urusan rumahtanggaku, sungguh aku gagal, gagal, dan gagal..selamanya kah Ya Allah kegagalanku ini?
 Kain baju yang berbakul-bakul, pinggan mangkuk yang menimbun, sampah di lantai, air yang tumpah, sampah di dapur, sampah di tandas.....Allllahhhh....sungguh aku gagal menguruskannya dengan baik.... Masa bagi ku kini amat-amat bernilai, sangat-sangat aku perlukan masa. Masa yang senggang untuk aku uruskan semuanya, syukurlah awliya juga semakin besar, sudah mampu aku arahkan bantuan darinya, namun kerenah si kecil berdua awwadi dan awwabin yang meragam merengek dan menjadikan segalanya sebagai mainan mereka amat-amat mencabar kegagahanku untuk menjadi supermom buat mereka. Anak oh anak...sekarang ibu sudah merasa jerih dan perihnya bergelar ibu,sebelum ini ibu memandang ringan tugasan seorang ibu, bagi ibu segalanya bisa ditanggung beres..segalanya seperti memakan kacang..sehinggalah ibu bersama kalian..melahirkan kalian dengan jarak yang amat dekat..sekarang ibu merasakannya....oh tak mampu ibu menerima kehadiran tetamu di rumah pada saat anak-anak sedang berkecamuk, di saat rumahtangga berselerakan segala susun atur...sungguh-sungguh ibu takut para tetamu pengsan melihat "kebahagiaan' kita menyepah-nyepahkan rumahtangga... namun inilah kenyataan bagi ibu sekarang...apapon..anak-anak ibu, ibu terima ini semua bagi ibu ini adalah pengalaman yang cukup berharga cukup indah yang perlu ibu lalui dengan jayanya...Sekali sekala keluhan ibu ini sekadar melepaskan lelah, tetap akan ibu gagahi dan menjadi supermom untuk anak-anak ibu dan keluarga kita...Satu sahaja pengharapan ibu sepenuhnya kepada Allah semata-mata semoga ibu kekal tabah kekal gagah melakukan segalanya ikhlas keranaNya.....hanya redha itu sahajalah ganjaran yang setimpal yang ibu tagihkan dan semoga anak-anak ibu tidak menuntut amanah yang tidak mampu ibu tunaikan di atas segala kelemahan yang ibu miliki. Ya Allah bantulah aku, jadikanlah usiaku ini di dalam redha dan rahmatMu semata-mata...peliharalah anak-anak ku sebagaimana Engkau memelihara segala isi langitMu...

















No comments:

Post a Comment

KEKUATAN MAAF

Beruntunglah.. Beruntunglah jika anda punyai hati yang mudah memaafkan Jangan sesekali merasa keberuntungan itu dalam pemilikan harta ataupu...