Syukurku padaMu

Syukurku padaMu

Monday 11 February 2019

Rumah bertangga...

Rumah bertangga...

Rumah sewa RM220.00 ini adalah kediaman cinta hati aku dan suami pada tahun ketiga perkahwinan...

Manakala pada awal perkahwinan kami menetap di rumah ibu bapa suami....

Banyak hikmahnya apabila di awal perkahwinan menetap bersama mertua, yang paling utama aku dapat belajar cara masakan dan makanan kegemaran keluarga sebelah suami. Mana tidaknya perbezaan kaedah memasak dan jenis lauk antara cara hidupku sebelum ini pastinya tidak sama dengan keluarga mertuaku...

Ya memang.Amat-amat berbeza. Namun perbezaan itu sedikit sebanyak bagiku adalah ilmu baru yang aku peroleh. Sementelah aku juga seorang yang sangat sukakan cabaran baru, itu ku anggap sebagai cabaran.Aku suka memerhati dan melihat dan kemudiannya mengadaptasi. Adakalanya berjaya menambat hati suami namun banyak kalanya suami akan tertanya " Eh, kenapa tak sama macam mak buat?"

Huhuhuhu....pada mulanya memang amat sukar untuk aku menerima perbandingan ini.

Sememangnya amat sukar, namun setelah tempoh masa yang panjang, perbandingan ini semakin kurang. Masing-masing sudah mampu saling mencipta resepi sendiri untuk pilihan rumahtangga sendiri.Pilihan masakan sendiri, menu sendiri. Bayangan masakan ibu semakin kurang dan semakin boleh diterima aura baru masakan dari hati sang isteri.

Ibu mertua selalu berpesan, masak dengan elok dan bersih setiap makanan, rasa asinnya rasa asamnya dan rasa segalanya sehingga sepenuh hati enak pasti akan mampu memikat selera suami...

Padanlah ibu mertua dan abah mertua ku kekal sehingga abah mertua kini telah pergi menemui sang pencipta....

Kenangan dan ilmu yang aku kutip sepanjang 3 tahun di rumah mertua akan aku bawa sebagai azimat dan pedoman untukku melayari dan membina rumah tangga ku sendiri...

Terima kasih mak Rodziah binti Sabu dan arwah abah Zakaria Bin Osman (Al-fatihah).......

Sayang cinta kasih hingga ke syurgaaa......



No comments:

Post a Comment

KEKUATAN MAAF

Beruntunglah.. Beruntunglah jika anda punyai hati yang mudah memaafkan Jangan sesekali merasa keberuntungan itu dalam pemilikan harta ataupu...