Syukurku padaMu

Syukurku padaMu

Monday 14 September 2020

PENGALAMAN IBU AYAH BERPISAH

 HIKMAH IBU AYAH BERCERAI BERAI


Waktu tu umur saya menginjak ke 13tahun


Waktu di mana terlerai ikatan perkahwinan mama dan abah


Seusia meningkat remaja itu,hanya satu yang saya ingat iaitu "Malu"


Ya malu


Saya sangat malu.Malu pada kawan kawan yang bertanya.


Air mata kesedihan mengalir mengenangkan mama dan abah berpisah


Malam kejadian sewaktu abah membacakan syarat syarat sekiranya mama masih degil mahukan perpisahan masih segar dalam ingatan


Berbagai syarat abah letak kan dengan harapan mama berubah pendirian


Namun tidak.Ya mama memang nekad.Nekad mahu berpisah dengan abah


Malam itu saya menangis merayu pada mama dan abah.Janganlah berpisah


Tapi tiada apa yang mampu merubah keputusan mama


Lama saya ambil masa untuk hilangkan kesedihan


Zaman remaja saya dilalui dalam perpisahan mama dan abah


Banyak yang dilalui,biarlah saya ringkaskan sahaja iaitu sekarang di fasa perkahwinan saya sendiri sudah semakin faham dan seolah olah faham mengapa jalan perpisahan yang mama pinta


Tiada lain melainkan tiada lagi istilah sehati dan sejiwa


Ya.Itu sahaja.


Mama dan abah selalu bertikam lidah


Jarang sekali rumahtangga mereka aman


Seawal 5tahun saya sudah ingat mereka sering bergaduh


Bertikam lidah dan tidak sependapat


Dalam bermacam hal mereka bercanggah


Dari situ saya kini belajar untuk banyak mendengar dan tidak cepat menjawab dan bertelagah


Dan rasanya rezeki saya suami juga mempunyai sikap begitu


Bilamana suami juga akan diam dan tidak melatah apabila saya melepaskan amarah


Kadang kadang tidak mampu terfikir akal


Apakah ini semua kehendak Allah Yang Maha Segala yang mahu memanjangkan atau memendekkan jodoh manusia


Itulah yang saya suka fikirkan


Semata mata Allah masih menginginkan rumahtangga aman tenteram maka Allah kendurkan lidah pasangan dari cepat bertikam lidah


Mana tidaknya hanya semata mata kerana lidah hati dan jiwa raga manusia saling berkecemuk dan tidak tenteram


Benar lah pesan Imam Alghazali bahawa yang paling tajam itu adalah lidah


Kepada para suami,yang diberi akal yang lebih dan lebih juga kaum lelaki dalam segala hal


Diharap sangat para kaum lelaki dapat menahan lidah


Biarkanlah sekejap amukan isteri


Tidak setara mana amukannya melepas perasaan.Sebentar akan hilang selepas dipujuk dan dirayu


Begitulah wanita, lemah dan terlalu banyak silap nya


Pengakhiran kisah mama dan abah


Masing masing keduanya berkahwin lain dan membina keluarga kedua


Ikhlas.Cinta.Ilahi

YongAyuni

21Ogos2020

1839pm


Kepada para suami dan isteri yang sedang berusaha memujuk rayu pasangan. Di sini dikongsikan kaedah dan tips untuk anda santuni. Rumahtangga adalah jambatan ke syurga. Selama Allah dan RasulNya bertakhta di jiwa setiap isi keluarga

https://t.me/tintaisteri


Jemput singgah kedai online Magis Cinta Kak Yong 💖


No comments:

Post a Comment

BUNUH DIRI ATAU BUNUH PASANGAN ATAU BUNUH ANAK

Baru baru ini, seorang isteri muslim Islam di Malaysia berusia 30an telah mengelar (sembelih) anaknya yang berusia 1 tahun dan kemudian mena...